فضیلت امیر مؤمنان علی (علیه السلام)
فخر رازی مفسر بزرگ سنّی مذهب می گوید: «و یؤید الاستدلال بهذه الآیة الحدیث المقبول عند الموافق والمخالف و هو قوله علیه السلام: من أراد أن یرى آدم فی علمه و نوحاً فی طاعته و إبراهیم فی خلته و موسى فی هیبته و عیسى فی صفوته فلینظر إلى علی بن أبی طالب.»
در تأیید این استدلال به آیه شریفه حدیثى است که مورد قبول موافق و مخالف است و آن سخن رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) است که فرمودند: «هر که مى خواهد به علم آدم، طاعت نوح، محبوبیّت ابراهیم، هیبت موسى و برگزیدگى عیسى بنگرد باید به على بن ابى طالب بنگرد.» (التفسیر الکبیر فخر رازی، ج 8، ص 72 دار الکتب العلمیة)
فخر رازی به برتری امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر پیامبران اعتراف دارد که خود دلیلی بر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. وی می گوید: «فالحدیث دل على أنه اجتمع فیه ما کان متفرقاً فیهم، وذلک یدل على أن علیاً رضی الله عنه أفضل من جمیع الأنبیاء سوى محمد صلى الله علیه (و آله) و سلّم… .»؛ زیرا این حدیث دلالت دارد که همه این صفاتى که در این پیامبران به طور پراکنده موجود است یکجا در على (علیه السلام) گرد آمده است و همین دلیل است که على (علیه السلام) از همه پیامبران جز پیامبر ما (صلى الله علیه و آله و سلم) افضل است. (التفسیر الکبیر فخر رازی، ج 8، ص 72 ) جز این نیست که این روایت بر برتری امیرالمؤمنین بر دیگر پیامبران دلالت دارد. پس فردی که از همۀ پیامبران غیر از خاتم الانبیاء افضل است و صاحب برتری و فضل همۀ پیامبران می باشد؛ چنین فردی لایق جانشینی سرور رسل می باشد.