مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

به مناسبت شروع سال تحصیلی

21 شهریور 1394 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

از نظر اسلام تحصيل بعضي علوم واجب عيني است و بر هركسي واجب است مثل علم عقايد و اخلاق و احكام اسلامي و تحصيل بعضي علوم واجب كفايي است كه عداه اي بايد دنبال آن بروند مثل علوم حوزوي و علوم دانشگاهي كه براي حفظ نظام و پيشرفت جامعه لازم است؛ بنابراين علوم مختلف دانشگاهي مثل گياه پزشكي، زيست شناسي نيز براي عده اي كه از عهده آن بر مي آيند واجب و لازم است و به عنوان يك وظيفه شرعي مي باشد؛ علاوه بر آنكه انسان با نيت خدايي همه امور را مي تواند به عبادت تبديل كند حتي راه رفتن و آب خوردن را.
براي فراهم سازي بيشتر آسايش و تسلط بيشتر بر طبيعت، گرايش هاي مختلف علمي و تخصص هاي فراوان به وجود آمده است؛ اما تنها وارستگان و ژرف انديشان هستند كه فراتر از نيازهاي اوليه طبيعي و محسوسات به ارتباط نهاني دانش ها و ارتباط جهان هستي با آفريننده آن فكر مي كنند و از هدفمندي اين همه جنب و جوش ها سخن به ميان مي آورند. مهمترين رسالت دين، ايجاد انگيزه فراطبيعي در ميان انسان ها و جهت دهي صحيح به تلاش هاي روزانه است به طوري كه علاوه بر تأمين نيازهاي روزمره زندگي، به هدفمندي و تلاش براي دستيابي به مقصود هستي اقدام كند. از اين رو در فرهنگ اسلامي تمام دانش هاي مورد نياز براي زندگي بشري داراي اهميت است و توصيه شده به مقدار لازم و نياز جامعه، مردم براي فراگيري آن اقدام كنند و از آن به «واجب كفايي» تعبير شده است. اما براي همه انسان ها در هر مرتبه علمي كه قرار دارند توجه به هدف و هدفمندي جهان و ايمان به مبدأ و معاد لازم و «واجب عيني» شمرده شده است و غفلت اكثريت جامعه بشري جاي تأسف دارد؛ زيرا حتي از علوم تجربي و مهندسي نيز مي توان به آن هدف مقدس دست يافت و منافاتي با زندگي روزمره ندارد؛ بنابراین از نظر قرآن و روايات، علم وسيله است نه هدف؛ آن هم وسيله‏اى كه انسان را به كمال مى‏رساند و دنيا و آخرت او را آباد مى‏كند.
گفتنى است كه ارزش هر علم به ارزش موضوع آن علم است و در اين جهت علوم الهى و دينى - با توجه به موضوع آن - از ساير علوم اشرف و برتر است؛ ولى اين بدين ‏معنا نيست كه علوم ديگر بى‏اهميت و بدون ارزش است و علم نيست. در نگاه كلى قرآن، هر علمى كه انسان را به دنياپرستى سوق دهد و به چنگال ماديات بسپرد و فهم و شعور او را به طرف خواب و عيش و نوش بكشاند هدف نهايى او را تنها وصول به ماديات قرار دهد، چيزى جز ضلالت و گمراهى نيست.
پس علوم غيردينى نيز مى‏تواند نقش‏آفرين بوده و موجبات سعادت آدمى را فراهم كند. اين در صورتى است كه هدف تلقى نشود، بلكه وسيله پيشرفت و رسيدن به كمال باشد. از طرف ديگر علوم دينى نيز اگر طالب آن قصد رسيدن به دنيا را داشته باشد، موجب بدبختى انسان مى‏شود. خلاصه اين كه علمي كه در روايات و آيات بر آن تأكيد شده و از آن تمجيد گشته و به عنوان اشرف علوم محسوب مي گردد، علم خداشناسي است؛ زيرا معلوم اين علم از معلوم ساير علوم برتر و اشرف است و هر علمي به اندازه معلوم خود ارزش دارد و روشن است كه كسب معرفت و جهان بيني و خداشناسي منحصر به يك رشته نيست.
شخصي ممكن است از علم شيمي آن چنان خدا را بشناسد كه از مطالعه كتاب هاي ديني نشناسد - پس آن چه مهم است شناخت كيمياي هستي است - البته بايد پذيرفت بعضي از علوم و رشته ها به اين هدف نزديك تر و كم واسطه ترند. در غير اين صورت از علوم مختلف به عنوان فضل نام برده شده نه كمال. بنابراين دروس دانشگاهي كه در جهت حل مشكلات علمي و گسترش علمي افراد و جامعه خاص بر مي دارد نه تنها علم لاينفع نيست بلكه علومي هستند كه در خدمت به جامعه و مردم است و كسي كه به قصد كمك به مردم و كسب رضايت خداوند و خدمت رساني به افراد جامعه به تحصيل آن علوم مي پردازند، نه تنها پسنديده، بلكه در برخي موارد بر افراد اين تحصيل واجب مي شود. به طور مثال آنجا كه حل مشكلات مردم و اداره جامعه متوقف بر تحصيل در يكي از رشته هاي تخصصي باشد.
از طرف ديگر انسان موجودي اجتماعي و وابسته به اجتماع است و همچنان كه از مواهب اجتماعي بهره مي برد بايد به حال اجتماع نيز سودمند باشد گاهي اوقات تحصيل در رشته اي خاص ممكن است به ظاهر براي فردي به طور مستقيم سودي معنوي در بر نداشته باشد؛ ولي چون باعث پيشرفت جامعه به ويژه جامعه اسلامي مي گردد و موجب سربلندي و اقتدار و عزت علمي و اقتصادي آن مي گردد، تحصيل آن لازم است وتحصيل با چنين انگيزه اي خود از عبادات مهم است. اين از ويژگي هاي دين مقدس اسلام است كه پيروان آن در هر حال و كار و شغلي كه هستند مي توانند با انگيزه و نيت خدايي و قصد خدمت به مردم در حال عبادت باشند.
آن چه در پي علم، براي «عالم » حاصل مي شود يا «خشوع » و خشيت است و يا «غرور و استكبار»؛ چنان چه از يك سو در قرآن آمده است : «انما يخشي الله من عباده العلماء»؛ از بندگان خدا تنها دانايانند كه از او مي ترسند (فاطر، آيه 28) از سوي ديگر گفته شده است «العلم هو الحجاب الاكبر» راز اين دوگانگي در آن نهفته است كه برخي در «پرتو علم» به حكمت استوار و عالم مطلق هستي توجه پيدا مي كنند و در برابر «او» سر تعظيم فرو مي آورند و برخي در «سايه علم » به مراتب علمي خود توجه مي كنند و احساس بي نيازي نسبت به ديگران و حتي نسبت به خدا به آنها دست مي دهد كه از آن به غرور علمي و حجاب اكبر باز مي شود و در اين باره به طور تقريبي فرقي ميان علم فيزيك و علم توحيد نيست؛ چنان كه امام خميني فرموده اند» گاهي علم توحيد نيز براي انسان حجاب مي شود.
http://porseman.org/q/show.aspx?id=86937

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: اخلاقی, نکات اخلاقی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مطالب برگزیده

  • ارزش چادر (5.00)
  • خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اعمال روز عرفه در نوجوانی (5.00)
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران (5.00)
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن ()
  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد تقی جعفری ()
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
کرمان، میدان شهدا، جنب مسجد جامع
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • فعالیت های موسسه
    • فعالیت های آموزشی
    • فعالیت های فرهنگی
    • فعالیت های پژوهشی
  • اخلاقی
    • مرتبط با ماه های قمری
    • شخصیت ها
    • سیره شهدا
    • نکات اخلاقی
  • سیره اهل بیت (علیهم السلام)
    • سیره امام حسن مجتبی (علیه السلام)
    • سیره امام رضا (علیه السلام)
    • سیره امام هادی (علیه السلام)
  • تاریخی
    • تاریخ انقلاب اسلامی
    • تاریخ اسلام
  • اخبار جهان اسلام
  • اعتقادی
    • امامت
  • بهداشت و سلامتی
  • معرفی کتاب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

ذکر ایام هفته

اوقات شرعی

آخرین مطالب

  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد تقی جعفری
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • اختتامیه همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • طنزگونه-تحریم های بشر دوستانه آمریکا علیه ایران
  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • عشق شهادت
  • یادآوری حماسه ها
  • تمدید مهلت ارائه مقالات همایش روش پژوهشی علامه معرفت (رحمه الله)
  • اولین سالگرد شهدای مظلوم منا در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

آخرین نظرات

  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • عابدی  
    • زینبیه ایوان
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • متین  
    • مدرسه علمیه کوثر ورامین
    در خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اعمال روز عرفه در نوجوانی
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در بهترین خواسته ها در دعای عرفه
  • حيدري  
    • بهاردلها
    در ارزش چادر
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در آغاز سال نو برای روزه دار شب زنده دار
  • نورالهدی  
    • نورالهدی
    در چگونه به شرح صدر دست یابیم (شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • شاهپسند
    در پیشامدهای زندگی نتیجه گناه (شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان)
  • خادم المهدی  
    • فاطمیه سرابله
    در گره گشای مشکلات، استغفار (شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در گناه نکردن مانع کند ذهنی (شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان)
  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در چگونگی مراقب در ماه خدا از زبان امام خمینی (سلام الله علیه)
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در عارفان واقعی
  • محمدی  
    • من انقلابیم
    در عارفان واقعی
  • نرجس خاتون(س) شاهین شهر  
    • مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر
    در چند لحظه با نوجوانان بزرگ مردی که افتخار آفریدند با خواندن...

آخرین نظرات

  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • عابدی  
    • زینبیه ایوان
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • متین  
    • مدرسه علمیه کوثر ورامین
    در خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اعمال روز عرفه در نوجوانی
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در بهترین خواسته ها در دعای عرفه
  • حيدري  
    • بهاردلها
    در ارزش چادر
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در آغاز سال نو برای روزه دار شب زنده دار
  • نورالهدی  
    • نورالهدی
    در چگونه به شرح صدر دست یابیم (شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • شاهپسند
    در پیشامدهای زندگی نتیجه گناه (شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان)
  • خادم المهدی  
    • فاطمیه سرابله
    در گره گشای مشکلات، استغفار (شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در گناه نکردن مانع کند ذهنی (شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان)
  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در چگونگی مراقب در ماه خدا از زبان امام خمینی (سلام الله علیه)
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در عارفان واقعی
  • محمدی  
    • من انقلابیم
    در عارفان واقعی
  • نرجس خاتون(س) شاهین شهر  
    • مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر
    در چند لحظه با نوجوانان بزرگ مردی که افتخار آفریدند با خواندن...

آخرین مطالب

  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد تقی جعفری
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • اختتامیه همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • طنزگونه-تحریم های بشر دوستانه آمریکا علیه ایران
  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • عشق شهادت
  • یادآوری حماسه ها
  • تمدید مهلت ارائه مقالات همایش روش پژوهشی علامه معرفت (رحمه الله)
  • اولین سالگرد شهدای مظلوم منا در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس