مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

طنزگونه-تحریم های بشر دوستانه آمریکا علیه ایران

13 آبان 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

یکی از اهداف خطرناکی که ایرانی ها پس از انقلابشان به دنبال تحقق آن بودند استقلال بود. در حالی که سیاستمداران آمریکایی کشف کرده بودند استقلال اصلاً به مزاج ملت های کوچک و متوسط سازگار نیست و اگر ملتی مانند ایران به استقلال برسد زیاد رو دل خواهد کرد. به همین دلیل آمریکا برای مقابله با رودل احتمالی ملت ایران تلاش کردند روش های گوناگونی برای مقابله با استقلال طلبی آنان در پیش گیرند. یکی از این روش ها تحریم بود. معنای اصلی تحریم آن بود که آمریکایی ها می نشستند و بررسی می کردند که چه چیزی برای ملت ایران خوب نیست. بعد صادرات و فروش آن را به ایران ممنوع می کردند و اگر شخص یا کشوری این قاعده را رعایت نمی کرد با او به شکل قانونی برخورد می کردند. 

اولین گام از این روش پیش گیرانه و بهداشتی، جلوگیری از تحویل ناوها و هواپیماهای جنگنده ای بود که در زمان شاه خریداری شده و پول های آن نیز کاملاً پرداخت شده بود، بلکه حتی از پس دادن پول هایی که برای خرید آنها از کیسه ایران رفته بود خودداری می کرد.

گام دوم، بلوکه کردن اموال و دارایی های دولت ایران در آمریکا بود. در زمان شاه صدها میلیون دلار از اموال ملت ایران به شکل نقد یا در قالب سهام و حتی املاک در آمریکا پس انداز و سرمایه گذاری شده بود.

قابل توجه است که برخی کالاهای بی ضرر و مفید هیچ گاه در فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران قرار نگرفتند مثلاً فروش سیگار و توتون(برای ساخت سیگار) از سوی شرکت های آمریکایی یا سایر کشورها به ایران همیشه به شکل رسمی و قانونی وجود داشته است. چون آمریکایی ها می دانستند که بعضی ایرانی ها دوست دارند سیگار بکشند و با دود تفریح کنند و نمی خواستند این عده، تفریح و دل خوشی شان را از دست بدهند.

کالاهای ضروری دیگر مثل لوازم آرایش هم هیچ وقت در فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران قرار نگرفت چون آمریکایی ها خوبی ملت ایران را می خواستند و می دانستند یک ملت می تواند بدون دارو، فناوری، کالاهای تکنولوژیک و … زندگی می کند اما ادامه زندگی بدون لوازم آرایش یا سیگار به هیچ وجه ممکن نیست. (تاریخ مستطاب آمریکا، ص205)

 نظر دهید »

یادآوری حماسه ها

05 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

 نظر دهید »

اولین سالگرد شهدای مظلوم منا در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

19 شهریور 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

 

حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) با اشاره به شهادت حدود ۷ هزار تن از زائران خانه خدا در حادثه منا این انتقاد جدی را مطرح کردند که چرا کشورها و دولتها به این حادثه سنگین و تأثربار، عکس العملی نشان ندادند؟ ایشان، سکوت دولتها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بی‌گناه را، «بلای بزرگ امت اسلامی» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.

رهبر انقلاب، خودداری حکام سعودی از یک عذرخواهی زبانی را اوج وقاحت و بی شرمی آنان برشمردند و افزودند: حتی اگر تعمدی در کار نبوده باشد، این همه بی تدبیری و بی‌کفایتی برای یک مجموعه حاکمیتی و سیاسی، جرم محسوب می شود.

ایشان هم چنین فرمودند: وقتی یک رژیم، حتی از اداره میهمانان خدا که برای او درآمدزا نیز هستند عاجز می ماند، چه تضمینی وجود دارد که در اوقات مشابه، حوادث مشابه منا روی ندهد؟

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ملت ایران شجاعانه در مقابل جهالت و گمراهی آل سعود ایستاده و مواضع قرآنی و بر حق خود را، با افتخار و صریح بیان می کند و ملتها و کشورهای دیگر نیز باید شجاعانه، گریبان سعودی ها را بگیرند.

ایشان خاطرنشان کردند: بی کفایتی سعودی ها و ناامنی تحمیل شده از سوی آنان بر حجاج خانه خدا، حقیقتاً نشان داد این حکومت، لایق اداره حرمین شریفین نیست که این واقعیت باید در جهان اسلام ترویج شود و جا بیفتد.

Al Saud family has accursed evil does not deserve to run the Two Holy Mosques

 نظر دهید »

​بررسی روایی پوشیدن چادر مشکی (یا هر لباسی از زن که در معرض دید نامحرم است)

21 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

بررسی سندی و محتوایی روایات کراهت پوشیدن لباس مشکی برای زنان

روایاتی كه از ظاهر آنها كراهت سیاه‎پوشی استفاده می‎شود، از نظر سند ضعیف‌اند. مرحوم صاحب جواهر (محمدحسن نجفی، جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 8، ص 233) و مرحوم خویی (ابوالقاسم خویی، شرح عروة الوثقی، كتاب الصلاة، ج 1، مكروهات لباس مصلی) نیز به ضعف سندی روایات مورد نظر تصریح كرده‎اند؛ بنابراین، به دلیل ضعف سند، این‎گونه روایات قابل استناد نیستند؛ از طرفی به دلیل استناد عده ای از افراد به تعدد روایاتی كه ظاهر آنها دلالت بر كراهت پوشش سیاه دارد و نیز به دلیل این كه عده ای ضعف سند روایات در مستحبات و مكروهات را خیلی مورد توجه قرار نمی دهند می‎توان در دلالت روایات بحث كرد:
با فرض پذیرش روایات، بر اساس جست‌وجوی مفصل احادیث، حتی یك حدیث درباره‎ی كراهت پوشش چادر مشكی بانوان پیدا نشده است (ر.ك: فروع كافی، ج 2، كتاب الصلاة باب اللباس الذی تكره الصلاة فیه و ما لا تكره، ص 397 و كتاب الزی و التجمل باب لبس السواد، ص 449؛ وسایل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، ج3، كتاب الصلاة، ابواب لباس مصلی و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، كتاب الصلاة، ابواب لباس مصلی)
با توجه به فضای صدور این روایات که مخاطب معصومین (علیهم السلام)، مردان بوده¬اند؛ كراهت پوشش مشكی اختصاص به مردان پیدا می کند که البته برای مردان هم در كفش، عمامه و عبا استثنا شده است. از طرفی حتی یك نفر هم از فقیهان برجسته‌ی شیعه به كراهت چادر مشكی زنان فتوا نداده است، برعكس، بعضی از مراجع تقلید عدم كراهت چادر مشكی تصریح كرده‎اند؛ همان گونه كه مرحوم صاحب جواهر در كتاب فقهی معروف خود نقل كرده‌اند: طبق تصریح كتاب‌های متعددی از علمای امامیه، كراهت پوشش سیاه مختص مردان است؛ زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ‎تر و بیش‌تری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است. بعضی از روایاتی كه شارع مقدس در آنها پوشش غلیظ را در مواجهه با نامحرم خواسته و از پوشیدن لباس نازك نهی كرده است در ذیل ذكر می‎شود:
الف) عن امیرالمومنین(علیه السلام): من رقّ ثوبه، رقّ دینه. (محدث نوری، مستدرك الوسائل، ج 3، ص 211، و ج 3، ص 249)
ب) عن ابی عبد الله (علیه السلام) قال: لا یصلح للمرأة المسلمة ان تلبس من الخمر و الدروع ما لا یواری شیئا. (حر عاملی، وسائل الشیعة، ج3، ابواب لباس مصلی، باب 21، حدیث 2) و رنگ مشكی، در مقایسه با رنگ‎های دیگر، به نحو بهتری پوشش غلیظ‎تر و بیش‌تر را تأمین می‎كند. (محمد حسن نجفی، جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 8، ص 235)؛ بنابراین، طبق نقل مرحوم صاحب جواهر، كراهت پوشش مشكی، مختص مردان است.
از سویی، ترديدي نيست كه زن و مرد در برخي از موارد، از جمله پوشش داراي احكام متفاوتي هستند؛ بنابراين، در خصوص احكام پوشش، نمي توان به قاعده ي اشتراك زن و مرد در احكام تمسك جست؛ به طور مثال جامه ي زربافت و حرير براي زن جايز است؛ ولي براي مرد جايز نيست. مقدار پوشش زنان، طبق نظر مشهور فقها، همه ي بدن به استثناي گردي صورت و دو دست از مچ تا نوك انگشتان است، ولي مقدار پوشش مردان كم تر است؛ حتي از نظر رنگ پوشش نيز، استفاده از لباس احرام سفيد براي مردان مستحب است، ولي زنان مجازند، به استثناي بعضي لباس هاي خاص مثل حرير محض، با هر لباسي، حتي داراي رنگ غير سفيد محرم شوند. بنابراين، با توجه به احكام ويژه ي بانوان و آقايان در مورد لباس، نمي توان ادعا نمود كه حكم كراهت در روايت فوق مطلق است و به طور مشترك شامل زن و مرد مي شود.
از طرف دیگر، بر فرض پذیرش روایات مذکور، بعضي از فقها حكم كراهت لباس مشكي را چه برای مرد و چه زن، مختص به حالت نماز دانسته اند.
بررسی پوشش زنان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و نحوه برخورد آنحضرت
در كتاب سنن ابي داود از امّ سلمه، همسر گرامي پيامبر اكرم(صلی الله عیه و اله) قضيه اي نقل شده است كه مبين تبادر ذهني زنان عرب آن زمان از واژه «جلباب»است. نقل شده است که وقتي آيه  جلباب «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» نازل شد، زن هاي انصار از خانه هايشان خارج شدند، درحالي كه پوشش هاي مشكي داشتند؛ گويي كلاغ بالاي سر آنها نشسته است.
در كتاب عون المعبود، در شرح مطلب فوق آمده است: چون پوشش هايي كه زنان انصار به عنوان جلابيب از آن استفاده كرده بودند داراي رنگ مشكي بوده است، آنان به كلاغ كه رنگ آن مشكي است تشبيه شده اند. بعضي از تفاسير مهم، مانند تفسير الدر المنثور سيوطي، روح المعاني و تفسير الميزان نيز در ذيل آيه ي جلباب جريان تاريخي فوق را نقل كرده اند.
علاوه بر شاهد تاريخي مذكور، كه سكوت پيامبر اكرم(صلی الله علیه و اله) در مقابل رنگ مشكي پوشش زنان انصار، نيز دليل بر تقرير و تأييد آن است، شواهد لغوي فراواني نيز براي اثبات اين مدعا وجود دارد كه در ريشه ي لغوي جلباب رنگ مشكي اخذ شده است؛ زيرا جلباب در لغت از ريشه ي جُلب است و يكي از معاني جُلب در بسياري از كتاب هاي لغوي عربی، تيرگي و سياهي است؛ مثلاً جُلب الليل به معناي سياهي شب آمده است. ابن منظور، صاحب كتاب لسان العرب، پس از نقل شعري كه بخشي از آن «و جُلب الليل يطرده النهار» است تصريح نموده كه گوينده ي شعر از جُلب، سواد و سياهي را اراده كرده است. پس معلوم می شود که رنگ جلباب و چادر زنان عرب هنگام نزول آيه ي شريفه، مشكي بوده است؛ بنابراين، مي توان گفت كه چادر مشكي منشأ و ريشه ي قرآني دارد.
واکنش فقهای برجسته معاصر در برابر سؤال از کراهت چادر مشکی:
آیة الله خامنه ای(دام ظله): این صحبت صحیح نیست و بهترین حجاب پوشش چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد.
آیة الله تبریزی(ره): زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می شود باید آن را هم بپوشاند و با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.
آیة الله بهجت(ره): این اقدام باطل است.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله): نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف که حفاظ شخصیت و ارزش و متانت اوست، دارند؛ مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند، در حالی که اسلامی نیست.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره): چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباسهایی که جلب توجه کند، حرام است.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله): با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است، کراهت آن ثابت نیست.

 نظر دهید »

سرانجام ابن ملجم

13 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

امام علی (علیه السلام) بعد از ضربت خوردن درباره نحوه برخورد با قاتل خویش فرمودند: «پسران عبدالمطلب! نبینم در خون مسلمانان فرو رفته‌اید -و دست‌ها را بدان آلوده- و گویید امیر مؤمنان را کشته‌اند! بدانید جز کشنده من نباید کسی به خون من کشته شود. بنگرید! اگر من از این ضربت او مردم، او را تنها یک ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اندام او را مبرید که من از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) شنیدم می‌فرمود: بپرهیزید از بریدن اندام مرده هرچند سگ دیوانه باشد.» (نهج البلاغه، نامه 47)
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: هنگامی که ابن ملجم ضربت خود را بر سر مبارک آن حضرت فرود آورد، مانند همان ضربت بر صورتی که نزد فرشتگان بود، نقش بست و پس از آن هر بامداد و شامگاه که ملائکه آن صورت را زیارت نموده، بر ابن ملجم لعنت می‌فرستند و این امر به طور پیوسته تا روز قیامت ادامه دارد. (حیاة القلوب، ص۲۸۲)

 نظر دهید »

فرمایشات حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) درباره حادثه هفت تیر

12 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

این پیشامد برای همه ملت ما ناگوار بود و یک اشخاصی که برای خدمت خودشان را حاضر کرده بودند و خدمتگزار این کشور بودند، اشخاصی بودند که آن قدری که من از آن‌ها می‌شناسم از ابرار بوده‌اند، از اشخاص متعهد بوده‌اند که در رأس آن‌ها مرحوم شهید بهشتی است. ایشان را من بیست سال بیشتر می‌شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. و آنچه که من راجع به ایشان متاثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود.

مخالفین انقلاب، افرادی را که بیشتر متعهدند، موثر‌تر در انقلاب‌اند، آن‌ها را بیشتر مورد هدف قرار داده‌اند. ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آن‌ها در طول زندگی بود. تهمت‌ها، تهمت‌های ناگوار به ایشان می‌زدند!

از آقای بهشتی این‌ها می‌خواستند موجود ستمکار دیکتاتور معرفی کنند، در صورتی که من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناختم و بر خلاف آنچه این بی‌انصاف‌ها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و «مرگ بر بهشتی» گفتند، ‌ من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متعهد، متدین، علاقه‌مند به اسلام و به درد بخور برای جامعه خودمان می‌دانستم.

و شما گمان نکنید که این آقایان که وارد شدند در این شغل‌های دولتی، ‌ این‌ها یک اشخاصی بودند یا هستند که راهی برای استفاده جز این مقام ندارند، این‌ها هر کدام اشخاص متعهدی بودند که در پیش مردم مقام داشتند، در پیش روحانیت مقام بزرگ داشتند، و این طور نبود که واخورده باشند که بخواهند بیایند اینجا انحصار طلب باشند.

 نظر دهید »

فرمایشات حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) درباره حادثه هفت تیر

07 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

این پیشامد برای همه ملت ما ناگوار بود و یک اشخاصی که برای خدمت خودشان را حاضر کرده بودند و خدمتگزار این کشور بودند، اشخاصی بودند که آن قدری که من از آن‌ها می‌شناسم از ابرار بوده‌اند، از اشخاص متعهد بوده‌اند که در رأس آن‌ها مرحوم شهید بهشتی است. ایشان را من بیست سال بیشتر می‌شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. و آنچه که من راجع به ایشان متاثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود.

مخالفین انقلاب، افرادی را که بیشتر متعهدند، موثر‌تر در انقلاب‌اند، آن‌ها را بیشتر مورد هدف قرار داده‌اند. ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آن‌ها در طول زندگی بود. تهمت‌ها، تهمت‌های ناگوار به ایشان می‌زدند!

از آقای بهشتی این‌ها می‌خواستند موجود ستمکار دیکتاتور معرفی کنند، در صورتی که من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناختم و بر خلاف آنچه این بی‌انصاف‌ها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و «مرگ بر بهشتی» گفتند، ‌ من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متعهد، متدین، علاقه‌مند به اسلام و به درد بخور برای جامعه خودمان می‌دانستم.

و شما گمان نکنید که این آقایان که وارد شدند در این شغل‌های دولتی، ‌ این‌ها یک اشخاصی بودند یا هستند که راهی برای استفاده جز این مقام ندارند، این‌ها هر کدام اشخاص متعهدی بودند که در پیش مردم مقام داشتند، در پیش روحانیت مقام بزرگ داشتند، و این طور نبود که واخورده باشند که بخواهند بیایند اینجا انحصار طلب باشند.

 نظر دهید »

شهید مظلوم شهید بهشتی

07 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

شهید سید محمدحسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را‌‌ رها و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد.

به سال ۱۳۲۵ یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در‌‌ همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد.

در سال ۱۳۳۱ ازدواج نمود که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی در سال ۱۳۳۳، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس نمود و تا سال ۱۳۴۲ سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال‌های ۴۱ و ۴۲ از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران گردید.

این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار و به فعالیت‌های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق (به منظور دیدار امام رحمه الله) انجام داد.

سرانجام در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذر ماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می‌پرداخت.

حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری نمود. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید. (برگرفته از سایت باشگاه خبر نگاران جوان)

وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت بود که در شامگاه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان ۷۲ نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست.

 نظر دهید »

قیام 15 خرداد

15 خرداد 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان

قیام 15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) می‌باشد. در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی‌آلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه درآمد. همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد. در این روز حدود 15 هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز 15 خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد. پس از این واقعه در تهران و قم و سایر شهرها دولت به دستگیری و محاکمه روحانیون و مردم ادامه داد. زندان‌ها از روحانیون و بازاری‌ها و کسبه پر شد و عده‌ای نیز محاکمه و اعدام شدند. جریان 15 خرداد هر چند ظاهرا با سرکوب خونین به نفع شاه تمام شد اما در حقیقت ماهیت رژیم ستمشاهی را بیش از پیش برای همگان آشکار کرد و نقطه آغازی برای توفان عظیم انقلاب اسلامی گردید که ظرف 15 سال با مجاهدت و ایثار و جانبازی عده زیادی از حق طلبان و مجاهدان راه خدا به پیروزی رسید و تاروپود رژیمی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت‌ها و نیروی نظامی می‌دانست مانند تار عنکبوت از هم گسست. (سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

 نظر دهید »

مطالب برگزیده

  • ارزش چادر (5.00)
  • خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اعمال روز عرفه در نوجوانی (5.00)
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران (5.00)
  • چند لحظه با نوجوانان بزرگ مردی که افتخار آفریدند با خواندن... ()
  • عارفان واقعی ()
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
کرمان، میدان شهدا، جنب مسجد جامع
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • فعالیت های موسسه
    • فعالیت های آموزشی
    • فعالیت های فرهنگی
    • فعالیت های پژوهشی
  • اخلاقی
    • مرتبط با ماه های قمری
    • شخصیت ها
    • سیره شهدا
    • نکات اخلاقی
  • سیره اهل بیت (علیهم السلام)
    • سیره امام حسن مجتبی (علیه السلام)
    • سیره امام رضا (علیه السلام)
    • سیره امام هادی (علیه السلام)
  • تاریخی
    • تاریخ انقلاب اسلامی
    • تاریخ اسلام
  • اخبار جهان اسلام
  • اعتقادی
    • امامت
  • بهداشت و سلامتی
  • معرفی کتاب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

ذکر ایام هفته

اوقات شرعی

آخرین مطالب

  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد تقی جعفری
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • اختتامیه همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • طنزگونه-تحریم های بشر دوستانه آمریکا علیه ایران
  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • عشق شهادت
  • یادآوری حماسه ها
  • تمدید مهلت ارائه مقالات همایش روش پژوهشی علامه معرفت (رحمه الله)
  • اولین سالگرد شهدای مظلوم منا در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

آخرین نظرات

  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • عابدی  
    • زینبیه ایوان
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • متین  
    • مدرسه علمیه کوثر ورامین
    در خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اعمال روز عرفه در نوجوانی
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در بهترین خواسته ها در دعای عرفه
  • حيدري  
    • بهاردلها
    در ارزش چادر
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در آغاز سال نو برای روزه دار شب زنده دار
  • نورالهدی  
    • نورالهدی
    در چگونه به شرح صدر دست یابیم (شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • شاهپسند
    در پیشامدهای زندگی نتیجه گناه (شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان)
  • خادم المهدی  
    • فاطمیه سرابله
    در گره گشای مشکلات، استغفار (شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در گناه نکردن مانع کند ذهنی (شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان)
  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در چگونگی مراقب در ماه خدا از زبان امام خمینی (سلام الله علیه)
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در عارفان واقعی
  • محمدی  
    • من انقلابیم
    در عارفان واقعی
  • نرجس خاتون(س) شاهین شهر  
    • مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر
    در چند لحظه با نوجوانان بزرگ مردی که افتخار آفریدند با خواندن...

آخرین نظرات

  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • عابدی  
    • زینبیه ایوان
    در برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • متین  
    • مدرسه علمیه کوثر ورامین
    در خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اعمال روز عرفه در نوجوانی
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در بهترین خواسته ها در دعای عرفه
  • حيدري  
    • بهاردلها
    در ارزش چادر
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در آغاز سال نو برای روزه دار شب زنده دار
  • نورالهدی  
    • نورالهدی
    در چگونه به شرح صدر دست یابیم (شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • شاهپسند
    در پیشامدهای زندگی نتیجه گناه (شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان)
  • خادم المهدی  
    • فاطمیه سرابله
    در گره گشای مشکلات، استغفار (شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان)
  •  
    • رنگ خدا
    • مدرسه معصومیه قیدار
    در گناه نکردن مانع کند ذهنی (شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان)
  • پشتیبانی کوثر بلاگ  
    • ₪ آموزش وبلاگ نویسی و پشتیبانی کوثر بلاگ ₪
    • فراخوان ها و مسابقات کوثر بلاگ
    در چگونگی مراقب در ماه خدا از زبان امام خمینی (سلام الله علیه)
  • رحیمی  
    • محدثه بروجرد
    در عارفان واقعی
  • محمدی  
    • من انقلابیم
    در عارفان واقعی
  • نرجس خاتون(س) شاهین شهر  
    • مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر
    در چند لحظه با نوجوانان بزرگ مردی که افتخار آفریدند با خواندن...

آخرین مطالب

  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد تقی جعفری
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان نسخ مشروط در قرآن
  • برگزاری نشست پژوهشی با عنوان روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی از منظر قران
  • اختتامیه همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • طنزگونه-تحریم های بشر دوستانه آمریکا علیه ایران
  • برگزاری همایش روش پژوهشی علامه محمد هادی معرفت (رحمه الله)
  • عشق شهادت
  • یادآوری حماسه ها
  • تمدید مهلت ارائه مقالات همایش روش پژوهشی علامه معرفت (رحمه الله)
  • اولین سالگرد شهدای مظلوم منا در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس